Roland Barthes ~ Ο γδαρμένος


Εξώφυλλο: λεπτ. απ' τον πίνακα " Ο Τομπίας & ο Άγγελος"
ΓΔΑΡΜΕΝΟΣ. Ειδική ευαισθησία του ερωτευμένου υποκειμένου, που το καθιστά τρωτό, υπερευαίσθητο και στους πιο επιπόλαιους τραυματισμούς.

1. Είμαι "μια σφαίρα ευερέθιστη από τη σύστασή της". Δεν έχω δέρμα (παρά μονάχα για τα χάδια). Τον έρωτα - παρωδώντας τον Σωκράτη του Φαίδρου - δε θα 'πρεπε να τον λέμε Φτερωτό, αλλά Γδαρμένο.

Το ξύλο δεν εμφανίζει την ίδια αντίσταση στα διάφορα σημεία που μπήγεις το καρφί: το ξύλο δεν είναι ισότροπο. Ούτε κι εγώ όμως. Έχω κι εγώ τα "λεπτά σημεία" μου. Το χάρτη αυτών των σημείων μόνον εγώ τον γνωρίζω, και σύμφωνα μ' αυτόν πορεύομαι, αποφεύγοντας ή αναζητώντας το τάδε ή το δείνα, ακολουθώντας εξωτερικά αινιγματικούς τρόπους κινήσεως. Θα ήθελα, αυτός ο χάρτης ηθικού βελονισμού, να διανεμηθεί προληπτικά στις νέες μου γνωριμίες (που, στο κάτω κάτω, θα μπορούσαν να τον χρησιμοποιήσουν και για να με κάνουν να υποφέρω περισσότερο).

ΦΡΟΫΝΤ: Ψυχαναλυτικά δοκίμια, 32.
R. H: συζήτηση



Ρολάν Μπαρτ / Roland Barthes, Αποσπάσματα του ερωτικού λόγου, εκδ. Κέδρος, μτφρ. Βασίλης Παπαβασιλείου



* Η προσωπική μου άποψη για το βιβλίο ταυτίζεται με εκείνην της Μαργκερίτ Ντυράς:
"Δείτε αυτά που έγραψε ο Ρολάν Μπαρτ για τον έρωτα. Γοητευτικά, σχολαστικά, ευφυή, λογοτεχνικά, αλλά ψυχρά σπαράγματα. Από κάποιον που δεν γνωρίζει τον έρωτα παρά μόνο από τα βιβλία ή από όσα έχει δει από μακριά, χωρίς να γνωρίζει την παραφορά, τις ορμές, την οδύνη. Τίποτα δεν υπάρχει μέσα του που να μην είναι απολύτως ελεγχόμενο".

Σχόλια